Mezőgazdasági szolgáltatásaink során kitapasztaltuk, hogy leharcolt, 25 -
30 éve elavult gépekkel az élet kínlódás. Az ember reggeltől estig a mezőn van,
megesik, hogy többet szereli a gépeit, mint amennyit dolgozik velük, profit meg
sehol. Eközben meg folyamatosan megy a pénz üzemanyagra, pótalkatrészre és
fizetésre.
Láttuk, hogy a nyugati vállalkozások sikereik zömét a szüntelen kutatásnak
és fejlesztésnek, valamint az egyre termelékenyebb műszaki megoldások
megvásárlásának köszönhetik. Gépparkunkat ennek tudatában felújítottuk. A
különbség minket is meglepett, nem csak a profit ugrott meg, de a gépeken
dolgozók és az ügyfelek elégedettsége is hasonlóan pozitív irányt vett.
Tudtuk azt is, hogy a világ nálunk gazdagabb és sikeresebb vidékein nem
csak a gépek tökéletesítésére költenek évente milliárd eurókat a gyártók, hanem
a haszonállatok nemesítése és szelekciója is hasonló összegeket emészt fel.
Ezek tudatában fogalmazódott meg bennünk a kérdés: Ha a gépek esetében a 25 - 30 éve elavult műszaki tartalom az életünket
ennyire megnehezítette, akkor a juhállományunk esetében miért
szerencsétlenkedünk még mindig 500-600 éve változatlan genetikai állománnyal?
Másként fogalmazva, ha a modern gépek vásárlása igen jövedelmezőnek bizonyult,
akkor miért nem csinálunk valami hasonlót a juhászatunkban? Sokan
elmagyarázták, hogy mi miért van úgy jól, ahogy eddig volt, már cégen és
családon belül is megoszlottak a vélemények, amikor egy heves vitában előugrott
a mindent eldöntő és megmagyarázó hasonlat!
Miközben a hét éves autót már kicsit öregecskének érzem, mi itt arról
vitatkozunk, hogy mik a szekérrel való közlekedés előnyei? Hiszen szelektálatlan
berke és szálas (cigája és gyimesi racka) állomány köré építeni a juhászatot
manapság legalább annyira elhibázott, mint lovaskocsikból álló fuvarozási céget
indítani. Aminek azért lennének vitathatatlan előnyei pl. nem kellene gázolajra
költeni, nem lenne forgalmi- és útadó, nem fizetnénk biztosítást, nem futnánk
radarba, nem zavarnának a rossz utak, jogosítvánnyal nem rendelkező
fogatosakat alkalmazhatnánk kevesebb fizetésért, a fogatosok munkaidőben
bekaphatnának egy-két felest, ami emelné a munkamorált stb. De minél
részletesebben bontottam ki a hasonlatot, annál nevetségesebbnek tűnt. Ma már
értetlenül nézzük, hogy a juhászok többsége még mindig arra esküszik, ami a
közlekedésben a szekerezésnek felel meg. Igaz, egyre több olyan gazdával is
találkozunk, akik sikereinket vagy más hozzánk hasonló sikerét látva
cselekvésre szánta el magát. Az idei Dorper F1 bárányaink után például
feltűnően sok az érdeklődő. Írjon bizalommal a primipilatus@gmail.com e-mail címre vagy hívjon a 0745512910-es telefonszámon, ha Ön is egy jobb
és jövedelmezőbb juhászatot szeretne.